Vraag & antwoord

Omhoog Software Hardware Bestellen

Regels voor het gebruik van onze unieke helpdesk.

U wordt gevraagd naar uw bedrijfsnaam en het serienummer van het gebruikte pakket.
U dient te beschikken over een onderhoudscontract voor het lopende jaar.
Gebruik van de helpdesk zonder abonnement kost 15.-- euro per probleem.
Alleen vragen over het pakket worden beantwoord. Voor vragen over het gebruik van Windows
moet u aan uw hardware leverancier stellen.
Problemen met een bestaande inbelverbinding, blokkades, verlopen wachtwoorden en abonnementen 
moet u stellen aan de helpdesk van uw provider.
Vragen over netwerken, routers, isdn adapters en netwerkprinters moet u aan uw hardwareleverancier stellen.

Veel gestelde vragen met hun antwoorden.

V: Het updaten van mijn licentie(s) lukt niet.

A: Maakt u gebruik van Vista of Windows 7 dan kunt u mogelijk foutmeldingen verwachten.
Helaas is dit een van de nare eigenschappen van deze versies van Windows, let in ieder geval
op de volgende adviezen.
U kunt alleen updaten als administrator ! . Helaas is dit account niet aanwezig in Vista.
U moet dit zelf aanmaken op permanente of tijdelijke basis, of kiezen voor de optie uitvoeren
als: administrator (beheerder)
U kunt ook dit onderdeel van het beveiligingssysteem tijdelijk of liefst permanent verwijderen.
(uac genaamd)

V: Bij controle blijken niet al mijn licenties te zijn verlengd.

A: U kunt dit controleren door te zien of de waarschuwing onder aan uw scherm is verdwenen.
U kunt ook kijken bij de tab. informatie -> versie.
U kunt dit oplossen door het programma nogmaals uit te voeren en dan een andere doelmap,
waarin uw programma's zijn opgeslagen,
te kiezen.
Gebruikt u de programma's op meerdere computers, dan moet u de licentie-update
op al deze computers apart uitvoeren.

V: Onder op mijn scherm staat: Einde abonnement over xx dagen wat betekent dat.

A: Het gebruik van alle software is gebonden aan een abonnement.
Ieder jaar moet het abonnement verlengd worden om gebruik te kunnen maken van bovenstaande programma's
Na betaling van uw abonnement ontvangt u een programma om uw licentie met een jaar te verlengen. De betaling
van uw abonnement moet voor 29 februari van het lopende jaar zijn voldaan. Abonnementen moeten op elkaar 
aansluiten.
Als u een jaar uw abonnement niet betaald heeft moet u het volgende jaar een volledig programma aanschaffen.
Als u uw abonnement niet verlangd heeft, zullen de genoemde programma's na 29 februari van dat jaar stoppen met
werken. Lees hier meer over op de productinformatie pagina.

V: Ik kan de storingsinformatie van de internetproviders nergens vinden.

A: Deze is geÔntegreerd in het APK-Totaal2 programma. Klik op de sneltoets [Berichten ophalen] om de storingsinformatie
te lezen. Tevens worden algemene en persoonlijke berichten getoond.
 

V: Wat moet ik met de PRINTER STUURCODES doen.

A: Voor bijna alle matrixprinters welke EPSON compatibel zijn, hoeft u niets te doen.
Uitzonderingen zijn zeer oude printers.
Bij de OKI ML 280 IBM/EPSON versie de einde papierdetectie uitzetten. (Printer alleen bruikbaar voor XMLORB

V: Welke stuurcodes moet ik voor welke printer gebruiken.

A: Overzicht van de mogelijke combinaties:

XMLORB SEIKOSHA   EPSON comp. EPSON LX 300+ en LQ 300 Minimale instellingen
Printer resetcode
Paginalengte 6 inch
Regelafstand 1/8 inch
Einde papierdetectie aan
Afdrukken in elite
Afdrukken in pica
Gecomp. afdrukken aan
Gecomp. afdrukken uit
Dik afdrukken aan
Dik afdrukken uit
Speciaal lettertype
Permanent expanded aan
Permanent expanded uit
027064
027067000006
027048
027057
027077
027080
015
018
027071
027072
027120049
027087001
027087000
027064
027067000006
027048
027057
027077
027080
027120000015
018027120001
027071
027072
027120001
027087001
027087000
027064
027067000006
027048
 
027077
027080
015
018




Door voor speciaal lettertype niets in te vullen gaat het afdrukken sneller, maar wordt de kwaliteit minder. 
Let op. Voor programma's die volledig onder Windows werken heeft u geen stuurcodes nodig, maar deze dient u te installeren met
behulp van de functie Printers en Faxen

                                               

V: De automatisch herinnering aan het aanpassen van mijn pincode werkt niet.

A: Het systeem van automatisch herinneren aan het aanpassen van wachtwoorden werkt ALLEEN maar goed als u geheel automatisch 
kunt afmelden, stopt het programma tijdens een verbinding met een foutboodschap, dan kan de automatische update functie
niet werken.
Pas NA dat u d.m.v. deze functie het wachtwoord heeft veranderd zal het automatisch waarschuwingssysteem goed 
werken en wordt u tijdig eraan herinnerd om uw wachtwoord of pincode aan te passen.

V: Welke versie software moet ik hebben.

A: Op dit moment, 18-08-14, zijn de actuele versies:

KLANTEN 
HISTORY
APKTOTAAL2
snNAPpy
DVS
BPM
TV!
DOL
Factuur
2.40
1.5
2.55 
1.0
1.01
1.0
1.0
1.1
1.01

V: Mijn printer maakt vreemde geluiden en/of voegt extra regels toe.

A: Dit is een algemeen probleem met matrixprinters en wordt veroorzaakt door vervuiling in de nogal agressieve garage
omgeving. Om het probleem op te lossen is een schoonmaakbeurt van de printer noodzakelijk. De volgende aanwijzingen
zijn specifiek voor de SEIKOSHA SP2400 printer, maar zijn globaal ook van toepassing op andere printers.
Haal de plexiglas beschermkap van de printer. Schakel de stroom uit. Verwijder voorzichtig het inktlint door het aan de
zijkanten op te tillen (kijk goed hoe het lint langs de kop loopt). Op de bodem van de printer aan de linker voorkant ziet
u nu een zwart pennetje uit de bodem steken, dit is de eindschakelaar. Blaas voorzichtig de omgeving van deze schakelaar
schoon. Blaas nu de hele printer voorzichtig schoon. Schuif nu de printkop zoveel mogelijk naar rechts. De kop loopt
over een stalen as (van links naar rechts in de printer). Maak deze as met een schone pluisvrije zachte doek zeer goed
schoon tot hij glad en glimmend is. Gebruik GEEN schoonmaakmiddelen. Schuif nu de kop naar de andere kant en maak
de rest van de as schoon. Herhaal dit enige malen. Zet de printer weer in elkaar.
Kijk ook even of de papierdikte schakelaar niet te strak staat. Deze schakelaar zit aan de rechterkant van de rol onder de
kap en er staan tandjes bij. Een tandje is iets groter, de basis instelling, zet de schakelaar een tandje extra in de richting
van de voorkant van de printer. 

V: Als ik in KLANTEN een backup maak mis ik het bestand KLANTAPK.DAT (het klantenbestand)

A: Dit probleem treedt alleen op onder WINDOWS, in combinatie met andere residente programma's of met
sommige versies van WINDOWS. Om dit op te lossen moet U de update 2.21 gebruiken. U kunt deze update per
e_mail of telefoon bestellen.

V: Ik kan geen AUTOMATISCHE PINCODE'S in APK-Totaal2  gebruiken.

A: Dat klopt, dit is al vele jaren niet meer toegestaan
Om aan de RDW toelatingseisen te voldoen hebben we deze optie definitief uit het programma moeten verwijderen.
De waarschuwing bij het aflopen van de geldigheid van de pincode blijft wel werken. Ook kunt u via <F6> uw
pincode veranderen.
De nieuwe pincode moet aan een aantal voorwaarden voldoen om te worden geaccepteerd, deze zijn:
*    Mag de vorige zes keer niet zijn gebruikt.
*    Moet op positie 2 t/m 6 minimaal een cijfer bevatten.
*    Mag maar twee keer hetzelfde teken bevatten.
*    Moet zes posities lang zijn.

Toegestaan zijn bijv.: 123456; OPEL01; DAF142; KLAAS9
Niet toegestaan zijn: ABCDEF; 123; BANAAN; 111234
Bent u geblokkeerd en kunt u geen nieuwe pincode meer invoeren, dan kunt u als laatste uw initiŽle pincode, welke u 
ooit per brief door de RDW is verstrekt, gebruiken om een nieuwe pincode aan te maken.
U kiest de optie nieuwe pincode en voert als huidige pincode de initiŽle pincode in en kiest als nieuwe pincode een
pincode die aan de bovenstaande eisen voldoet. 

Let op: Het RDC maakt uitsluitend gebruik van hoofdletters en zet daarom uw pincodes om naar hoofdletters ! 
Past u via een andere toegang, bv. internet, uw pincode aan, gebruik
dan HOOFDLETTERS. Als u dit niet doet kunt u problemen verwachten.
Bij het invoeren van pincodes in APK-Totaal2, moet u dus altijd de shifttoets of CapsLock gebruiken.

V: Waar moet ik in APK-Totaal2 mijn toegangscode aanpassen.

A: APK-Totaal2 werkt met een netwerktoegang. Deze wordt eenmalig aangemaakt en hoeft niet aangepast te worden. 

 

V: Wat zijn de RDC Intranet inbelnummers.

A: Die bestaan niet meer, U moet gebruik maken van een normale internet toegang. 
U moet hierbij gebruik maken van een normale internet provider.
Dit kan eventueel ook via een inbel verbinding of ISDN. Uiteraard heeft ADSL of Kabel de voorkeur.
Het RDC-Intranet is in 2007 opgeheven.. 

VWE-Extranet maakt ook alleen gebruik van een normale internet toegang.  


V: Ik heb problemen met mijn verbinding en het gebruik van een firewall.

A: Als u problemen heeft een verbinding en u maakt ook gebruik van een firewall dan kan dit door de instellingen van de
firewall worden veroorzaakt.
Als u bij de eerste verbinding de boodschap  "Geen verbinding met de server gemaakt" krijgt. 
Dan kan dit veroorzaakt worden door uw firewall. 
Deze software moet uw computer beschermen tegen aanvallen van buitenaf, maar is tevens een barriere in de
normale communicatie. 
Heeft u windows XP of XP Professional dan heeft u automatisch een firewall. Bij de andere versies van windows 
moet u die zelf installeren. Hierbij zijn bijv. mogelijk: NORTON, McAfee, ZoneAlarm enz. 
Heeft u een firewall en ervaart u het genoemde probleem, probeer dan eens een verbinding met uitgeschakelde 
firewall. Is dit de oorzaak, kijk dan goed naar de instel mogelijkheden van uw firewall om dit op te lossen.



V: Soms krijg ik een foutmelding als ik het programma start.

A: RST software staat niet toe dat u het programma tweemaal opstart. Het RDC staat niet toe dat u over een verbinding
meerdere taken tegelijkertijd uitvoert. Sluit de RST software af als u klaar bent. Kijk voor u RST software opstart 
eerst op de grijze statusbalk van windows of er al een versie van het programma  opgestart is en maak dan hiervan gebruik.



V: Wanneer is mijn verbinding actief.

A: Als u op de statusbalk van windows in de rechter onderhoek twee groene, al dan niet knipperende, beeldschermpjes
ziet, dan is er een actieve verbinding. 
Dat er een verbinding actief is kan betekenen dat een RSTDiensten deze verbinding  gebruikt maar dat hoeft niet.
Als er reeds een geopende verbinding is zal onze software hiervan gebruik maken.

Samengevat komt het hier op neer:
Als u een RST programma opstart gebeurt er nog niets, zodra u informatie opvraagt bij uw provider gaat het
programma een verbinding starten met deze provider of gebruikt een reeds geopende verbinding. Als het programma klaar
is met uw opdracht blijft de verbinding geopend.
Pas als u het programma afsluit (en alleen dan) wordt de verbinding alleen verbroken en alleen als dit programma
deze zelf heeft gestart.



V: Hoelang moet ik op een aansluiting wachten.

A: Als alle informatie die u naar de provider stuurt correct is, duurt een aansluiting maximaal 5 werkdagen.

Mocht u vragen hebben neem dan gerust even contact met onze helpdesk op.
Op de pagina 'Bestellen' kunt u ons ook een E-mail sturen met uw vragen of opmerkingen.